Almedalen, Nyheter

Vinnova breddar sitt arbete med innovation

Fyra miljoner kr finns i potten för de som kan presentera en idé för en social innovation som Vinnova definierar på följande sätt: ”nya tjänster, varor, metoder och arbetssätt som bidrar till ett inkluderande och välmående samhälle. Det handlar om idéer som i förlängningen förbättrar människors välstånd och förnyar sättet att tänka som individ, organisation, samhälle”.

Självklart så har Vinnova, vars uppdrag är att främja innovation, arbetat med samhällsinnovation i sina program under lång tid, men det är först nu som man mer systematiskt gått igenom hela portföljen för att se hur myndigheten framöver ska arbeta med området. Det man är på det klara med är att samhället i stort behöver vidga sin syn på vilken form innovation kan ha.

Anna Edwall har själv en bakgrund som kaospilot och har drivit ett socialt företag. Klivet över till Vinnova var planerat och utmanande och hon vill gärna se sig själv som en ”självutnämnd intraprenör”.

-Vi har 2,7 miljarder kronor för att förnya Sverige. Jag vill tro att vi som myndighet kan vara både förutsägbara med breda satsningar samtidigt som vi kan vara snabbfotade, spetsiga och utmanande, säger Anna.

När hon började på Vinnova 2013 inledde hon arbetet med att definiera vad social innovation betyder för Vinnova och hur man kan arbeta mer sammanhållet med begreppet.

-Vi inledde med att ha tema social innovation i Almedalen och sedan gjorde vi en skrift tillsammans med MSI där vi tog fram 10 goda exempel på sociala innovationer, berättar Anna.

Parallellt gjordes interna intervjuer med medarbetare för att dammsuga vad slags arbete som redan görs inom området och hur man internt såg på begreppet social innovation.

-Målet i framtiden är att kunna föra in social innovationsperspektivet i flera redan befintliga program, säger Anna.

Satsningen hoppas man också ska ge Vinnova nya målgrupper som har potential att ändra tankesätt och beteenden. Målgrupper som samhällsentreprenörer, ideella organisationer och eldsjälar i näringslivet.

-Målgrupper som spelar roll för att hitta nya socialt hållbara lösningar men som kanske inte alltid syns eller kanske får det utrymme de förtjänar i de stora samhällsprojekten eller våra näringslivssatsningar.

Utlysningen som presenteras tillsammans med MSI på en informationsturné i nästa vecka har en bred ansats.

-Vi har en bred målgrupp, ett brett mål (samhällsnytta) och få begränsningar för att göra detta som ett första test, för att se vilka behov som kommer upp och vilka aktörerna är osv. Därefter tar vi nästa steg t ex var i den här kedjan ska Vinnova befinna sig framöver och hur kan vi samverka med andra.

Vad hoppas och önskar du från de som söker pengar från er?
-Att man gjort hemläxan och tänkt igenom sin idé och kan argumentera för sin sak- det räcker inte med en ambition att vilja göra gott. Och gärna radikala och modiga idéer!

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *