Nyheter

Dags att gå från visioner till aktiv handling

Hur går vi från idéer till praktisk handling när det gäller att investera i ett hållbart samhälle? Hur kombinerar vi sociala aspekter med företagande på ett lyckosamt sätt? Michele Giddens från Bridges Ventures i London, Catja Appelros från E.ON Nordic och Lena Friblick från Xenofilia gav oss en rad goda exempel när Företagsakademin 3.0 bjöd in till ett halvdagsseminarium den 11 april på Drömmarnas Hus i Rosengård, Malmö.

Michele Giddens var med och grundade investeringsföretaget Bridges Ventures i London 2002. Med tio års perspektiv på hållbara investeringar i Storbritannien märker hon stor skillnad över tid.

– För tio år sedan rynkade folk på näsan när vi sa att vi kunde kombinera goda investeringar med samhällsförändringar. Många tyckte vi var ”gulliga och förvirrade” och förstod inte vad vi pratade om. Fältet mellan traditionella investerare och filantroper var tomt. På de här åren har utvecklingen varit dramatisk och vi har sett en helt ny sektor växa fram, sa hon.

En stor del av Bridges Ventures arbete har handlat om att förändra människors tankar och inställning; att få fler att förstå att det går att göra en investering som kan vara både affärsmässig och ändå göra skillnad för samhället. Att en investering kan vara ”både mjuk och hård”, att den kan användas för att lyfta fram och leda till sociala förändringar.

När seminariets moderator Göran Cars bad om goda råd för att övertyga exempelvis lokala beslutsfattare gav Michele Giddens klara besked:

– Jag tror det handlar om att gå från att bara prata till att verkligen göra. Se till att göra något konkret och visa på vad du har gjort! Agera, investera och visa upp vilka skillnader detta lett till och vilka vinster som är gjorda. En trovärdig, och gärna välkänd, lokal entreprenör kan tillsammans med en övertygad investerare göra underverk.

Bland de investeringar som Bridges Ventures gjort nämnde Michele bland annat The Hoxton Hotel i Hackney, ett av Londons fattigaste och mest eftersatta områden. En driftig entreprenör såg områdets potential och möjligheter. På lagom avstånd från centrala London ville han skapa ett hotell som var ”affordable but trendy”. Tillsammans med Bridges Ventures blev det möjligt.

– Hotellet har utvecklats till en succé. Vi har nu sålt hotellet för nio gånger de investerade pengarna, det är bokat till 95 procent och många nya arbetstillfällen har skapats, sa Michele Giddens.

Catja Appelros från E.ON Nordic berättade därefter om företagets resa från ett tekniskt energiföretag till en aktör som arbetar aktivt för ett hållbart samhälle. Även i E.ON:s fall handlar arbetet till stor del om att motivera människor till ett ändrat beteende. Genom kunskap och information, till både anställda och kunder, vill de skapa förändring.

– Vi vill bland annat ge människor större kontroll över sin elkonsumtion. På prov har vi försett vissa utvalda kunder med utrustning som gör att de löpande kan se sin elförbrukning i realtid. De som fick den här möjligheten sänkte sin elförbrukning med tio procent, sa hon.

E.ON vill samarbeta med företagare, fastighetsägare och andra kunder för att hitta bättre energilösningar. De vill skapa ett helhetstänkande och se till städers och områdens utveckling och inte bara det egna företagets största möjliga vinst.

– Vi är inte där än, men vi vill se hur vi kan involvera och få fler att inse vilka utmaningar som finns och försöka hitta lösningar som tilltalar alla. Vi strävar efter hållbara städer ur såväl miljömässiga som sociala perspektiv, sa hon.

Avslutningsvis fick vi möta Lena Friblick som sedan 2008 driver företaget Xenofilia. Med ett förflutet som journalist och författare bestämde hon sig för att använda sin yrkeskunskap för att göra skillnad för fler än henne själv, göra något annat och något mer.

2010 var det turbulent i Rosengård och de negativa nyheterna om området duggade tätt. Lena Friblick ville försöka vända utvecklingen.

– Vad kan jag göra som inte fokuserar på allt det dåliga i Rosengård, tänkte jag. Jag ville lyfta vardagens hjältar och bestämde mig för att fokusera på mat, möten och människor. Utifrån detta gjorde vi ett tv-program i 24 avsnitt som lyfte fram olika människors matlagning. Enkel matlagning medan vi pratade om livet.

Sedan dess har det rullat på och Lenas företag har växt. I dag ligger hon bakom ett antal böcker, tv-program, events, utställningar samt mat- och kryddprodukter. Hon insåg Rosengårds potential och utnyttjade den.

– Jag insåg att vi hade något som människor vill ha. Ett av de koncept vi startade efter tv-programmet var ”Food and herb walking”, som fortfarande finns kvar. Jag ville förkorta avstånden i Malmö, få människor att våga komma till Rosengård, få dem att mötas, prata och smaka på kryddor och mat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *