Nyheter

”Att sitta ensam på kammaren kommer inte att ta dig någonstans”

Entreprenörskapsdagen 2012: Handfasta råd och en eftermiddag fylld av engagerade entreprenörers berättelser om sina resor från affärsidé till praktisk handling. Det stod på programmet när drygt 300 studenter den 20 september kom till årets upplaga av Entreprenörskapsdagen – arrangerad av Malmö högskola, Drivhuset, Tillväxtverket och programmet Kvinnligt företagande stärker Sverige. 

Först ut bland entreprenörerna var Anna Oscarsson från företaget Kvittar. Hon startade sitt första företag medan hon studerade på Malmö högskola och uppmanade publiken att följa hennes exempel.
– Det finns enorma möjligheter att starta företag medan man pluggar. Som student har du tid, kreativitet, resurser och är van vid att leva fattigt. Det har du nytta av som företagare.

Genom Kvittar brinner Anna och hennes kollegor för att införa digitala kvitton och se till att vi (och miljön) slipper papperskvitton. Något Anna lärt sig på resan är att ha tålamod:
– Det gäller ofta att fyrdubbla tiden du planerat. Allt tar mycket längre tid än man tror.

För att klara sig ekonomiskt har Anna bland annat sökt och fått bidrag från VINNOVA och ALMI, något hon uppmanar fler att göra. Det gäller att fundera ut alternativa vägar att få in pengar menade hon och gav avslutningsvis några råd:
– Berätta för andra vad du vill göra, skissa på helheten och skriv ned din vision. Se till att ha ett mål med vad du vill göra och fundera över vad du behöver för att nå dit. Och, viktigast av allt: genomför! Se till att göra! Undersök, testa, fråga! Att sitta ensam på kammaren kommer inte att ta dig någonstans.

Ha kul

Därefter fick vi ta del av Petra Liljas erfarenheter. Hon är industridesigner och driver flera företag, bland annat Apokalyps Labotek som hon driver tillsammans med Jenny Nordberg. Något som drivit Petra genom hennes företagarliv är att ha kul.
– Gör det du brinner för, då kan du gå långt, sa hon.

Återvinning, hållbarhet och ett stort intresse för miljö löper som en röd tråd genom Petras och Jennys företagande. De har en klart uttalad tanke bakom allt de gör. Att skriva manifest och därmed skapa en form av värdegrund var ett annat av hennes tips. Om du som företaget vet vad du står för är det enklare att bestämma vilka uppdrag man kan och vill ta sig an, menade hon.

Petra beskrev några av sina olika projekt, bland annat när hon och Jenny tog sig för att tillverka tvål av överbliven och renad falafelolja. Ett projekt de la ned mycket oavlönad tid på, men absolut inte ångrar:
– Vi gick plus minus noll på detta uppdrag men ur marknadsföringssynpunkt har det varit ovärderligt. Vi har byggt stor del av vårt varumärke på tvålarna.

Ett bättre alternativ

Så plats på scenen för Johan Wahlström från företaget ABOB: A better option brands, även det ett företag med hållbarhet och miljövänliga produkter i fokus. Företaget drivs av att göra något åt slöseriet med platspåsar och ersätta dem med återvinningsbara, hållbara och snygga alternativ.
– Jag har en stark tro på att små saker gör skillnad. Du behöver inte vara bäst, men om du gör lite extra så kommer det att hända stora saker. Vi vill ge inspiration till en hållbar livsstil genom att visa att medvetna val lönar sig.

Även Johan skrev under på vikten av att formulera värderingar och leva efter dem. Han menade att värderingar är långt viktigare än en affärsplan. Och att det är lika viktigt att berätta om misslyckanden som när det går bra:
– Om du inte har koll på dina värderingar är det lätt att ta genvägar. Vi tycker det är lika viktigt att berätta om misslyckanden som om framgångar. Att vara transparent är viktigt för oss. Att våga ifrågasätta och utmana är annat vi tror på.

Direktsända filmer

Sist ut för dagen var Måns Adler, som grundat företaget Bambuser, kanske det på förhand mest välkända bland publiken. Ett prisat företag som erbjuder den tekniska möjligheten för vem som helst att filma aktuella händelser och direktsända dem via internet.

Med ett en stark demokratisk idé i botten; att vem som helst ska kunna berätta sin historia, låg Bambuser bakom flertalet av de videoklipp som visade resten av världen vad som hände under den Arabiska våren.
– Utmaningen för oss just nu är att fortsätta hålla tjänsten billig, enkel och ”basic”; att inte smutsa ner den. Jag är personligen helt ointresserad av tekniken. Det är människorna, demokratin och möjligheterna att få människor att mötas och dela saker som är min drivkraft, sa Måns.

Under eftermiddagen gavs även information från Drivhuset, Svenskt Näringsliv och Malmö högskolas alumnnätverk Future Finder samt Malmö högskolas mentorprogram, som alla uppmanades att söka till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *